Halkar Sverige efter när det gäller modern infrastruktur?

Hur kan infrastrukturpolitiken bidra till större arbetsmarknadsregioner, fler investeringar och bättre integration i gränsregioner? Kan EU hjälpa till och hur tänker näringslivet, politiken och akademin?
Sveriges konkurrenskraft och regionala utveckling hotas om Trafikverkets plan för nationell infrastruktur blir verklighet. Beskedet kan tolkas som att det inte finns utrymme för nya projekt de kommande tio åren och att redan aviserade satsningar riskerar att förlora sin samhällsnytta när angränsande investeringar uteblir. Utan ökad transportkapacitet riskeras andra näringslivssatsningar, och Sverige kan då inte möta utvecklingen i grannländer som till exempel i Danmark.
Tillsammans med nationella experter diskuterar vi möjliga lösningar och alternativ finansiering. Hur kan infrastrukturpolitiken bidra till större arbetsmarknadsregioner, fler investeringar och bättre integration i gränsregioner? Kan EU hjälpa till, och hur tänker näringslivet, politiken och akademin?
Öresundsmetron mellan Malmö och Köpenhamn är ett projekt som aktivt söker alternativ för finansiering. Exempelvis skulle Öresundsbrons överskott kunna återinvesteras i ny gränsöverskridande infrastruktur.

Moderator
Catarina Rolfsdotter-Jansson 

Medverkande
Roko Kursar (L), Malmö stad
Nils Paul, Svenskt Näringsliv
Ulrika Heie (C), ordförande i trafikutskottet
Johan Davidson, statssekreterare, Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
Ellen Dahl, biträdande generalsekreterare för dansk-svenska handelskammaren
Philip Ajina, medgrundare och investeringschef, Infranode
Thomas Becker, Managing director, STRING 

Arrangör:
Malmö Stad

 

malmo