Så går vi från ord till handling: Transportsystemet för oss närmare – Sverige växer med järnvägen

Samtalen på Samhällsbyggararenan har starkt fokus på praktiska lösningar. Vi måste som nation säkerställa en järnväg med kvalitet och kapacitet och återställa det eftersatta underhållet. En robust och väl underhållen infrastruktur är avgörande för att skapa ett transportsystem som kan hantera både dagens och framtidens utmaningar. Järnvägen utgör en energieffektiv ryggrad i transportsystemet och stöttar dessutom grön omställning.

Vi ser fram emot en spänstig dialog som uppmuntrar olika perspektiv och alternativa lösningar, för att få till stånd en så bred och inkluderande diskussion som möjligt om järnvägens roll i Sveriges transportsystem.
 
FRÅN ORD TILL HANDLING 

Järnvägsbranschen står enad på scen och visar att vi har gått från vision till handling. På vägen har det blivit ännu tydligare för oss att vi behöver arbeta tillsammans och på nya sätt för att nå våra mål. Det är avgörande att beställare, kunder och leverantörer arbetar tillsammans. Vi vill mer och längre och sträcker nu ut en hand till våra kolleger i andra branscher – för vi vet att Transportsystemet för oss närmare. 

Medverkande

Monica Lingegård, ordförande Tågföretagen
Björn Asplund, ordförande Swedtrain
Kristoffer Tamsons, ordförande JBS
Stefan Gustavsson, styrelseledamot FS

Presentation Färdplan 2050.
Visionen för 2050 var bara början. En bra början som enade oss. Men nu arbetar vi vidare på en betydligt mer konkret färdplanen som vi är stolta att visa första utkastet på här idag. Vi har redan en lista på lågt hängande frukter som ger snabba förbättringar i järnvägssystemet. Men vi har också en struktur och ett angreppssätt som snabbt kommer föra oss vidare mot 2050 och ett Sverige som växer med järnvägen. Färdplan 2050 fokuserar på enkla, effektiva åtgärder och helhetssyn med dialog och stråktänk – allt för att skapa ett mer sammanhängande och hållbart transportsystem. I första versionen av färdplanen har vi identifierat sex nyckelområden där förbättringar behövs. Genom dessa insatser visar vi att vi menar allvar med vår vision och är fast beslutna att göra skillnad.

Medverkande
Monica Lingegård, vd SJ
Roberto Maiorana, gd Trafikverket
Bertrand Gryspeert, CEO Vossloh Cogifer
Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen

 

3 frågor till minister Andreas Carlson om färdplanen
Andreas Carlson, bostads- och infrastrukturminister  
Vilken är politikens – och kanske framför allt regeringens – roll nu när Järnvägsbranschen presenterat både Vision 2050 och Färdplan 2050 som kan ta oss dit?
Vi har i den här processen funderat mycket på nästa steg och styrningen av Färdplan 2050. Inspiration har inhämtats från olika acceleratorkontor och vi har tittat närmare på arbetssättet i Fossilfritt Sverige. Hur ser ministern att ett sådant här initiativ skulle kunna drivas vidare? 
Regeringen driver själv ett antal initiativ för snabbare genomföranden i järnvägssystemet. Kan du ge oss en kort statusuppdatering?

 

Så ger järnvägen förutsättningar för tillväxt i hela Sverige. Rapport industrilyftet.

Medverkande

Henrik Dahlin, vd Green Cargo
Pär Helgesson, ansvarig samhällskontakter och strategisk infrastruktur SJ

 

Regionala behov och nationella mål.
Vi diskuterar hur vi bäst förenar näringslivets behov av godstransporter och personalförsörjning med regional utveckling och långväga personresor. Hur når vi en balans som löser transportsystemets målkonflikter samtidigt som vi följer både de transportpolitiska målen och miljömålen? Och vad kan lokal- och regionpolitik bidra med i kompetens och beslut för att förflytta oss dit?
En nyckel till framgång är långsiktig planering över mandatperioder. Men hur blir det verklighet? Stora kostnadsökningar sker ofta efter planbeslut. För att undvika detta kan man ha en högre nivå på underhåll fastställd i en bred riksdagsöverenskommelse och samtidigt undvika sidoförhandlingar som skapar ryckighet och osäkerhet. Är det rätt väg att gå? 

Medverkande

Andreas Carlson, bostads- och infrastrukturminister
Tina Petersson Lind, vd Ikea Älmhult AB
Henrik Dahlin, vd Green Cargo
Carina Sammeli, kommunstyrelsens ordförande Luleå 
Roberto Maiorana, gd Trafikverket 

 

En effektiv järnvägskoppling till en större flygplats som Arlanda är avgörande för både regional och nationell tillväxt.
Snabba och pålitliga tågförbindelser underlättar för affärsresor och transporter av gods och stärker Stockholms roll som affärscentrum. Vi diskuterar varför det är viktigt att i tidigt skede lyfta in gränsöverskridande och intermodala frågeställningar i planeringen av större infrastrukturinvesteringar.

Medverkande

Peter Norman, utredare Stärkt konkurrenskraft för Arlanda flygplats

En stark järnväg stärker hela transportsystemet.
Vi diskuterar kapacitetsfrågor och fokuserar på vilka trafikbehov vi ser inom långväga transporter och kollektivtrafik. Vi tittar också på hur gods- och persontrafik kan samverka effektivare. Nyckeln till bättre intermodala lösningar är samverkan och dialog. 

Medverkande

Peter Norman, utredare Stärkt konkurrenskraft för Arlanda flygplats
Johan Wadman, vd Svensk Kollektivtrafik
Maria Franksen, CEO Gothenburg RoRo Terminal
Mathias Wideroth, CEO Scanlog
Linus Eriksson, vd Øresundsbron

Efter denna diskussion övergår vi till nästa segment där vi fokuserar på konkreta åtgärder som snabbar upp byggprocessen och dessutom gör våra järnvägsprojekt mer effektiva och hållbara.

Hur får vi järnvägsbyggen att gå snabbare och smidigare?
Låt nya arbetssätt och metoder göra skillnad för effektivare och snabbare genomförande. Bättre utnyttjade skattekronor / samhällsekonomiska vinster. Tänk annorlunda. Spaden i jorden och fokus på sluttiden. Utred inte i onödan. Respektera alla intressenter. Innehåll/tid/resurser. 

Medverkande

Maria Signal Martebo, vd Alstom Transport Sverige
Stefan Gustavsson, vd Infranord 

Hur säkrar vi finansiering för de viktigaste projekten om vi är öppna även för alternativa finansieringsmodeller.
Kapacitetsbrister och ineffektiva transporter påverkar allvarligt Sveriges tillväxt och konkurrenskraft. Vi måste investera i både underhåll och ny kapacitet för att behålla ledartröjan. Ett väl fungerande transportsystem är avgörande för industrin och för hela Sveriges ekonomi. 

Medverkande

Ulrika Heie, ordförande Trafikutskottet (C)
Maria Stockhaus, Trafikutskottet (M) -
Thomas Morell, Trafikutskottet (SD)
Nils Paul, infrastrukturansvarig Svenskt Näringsliv

För att bygga snabbare behöver vi rätt kompetens.
Det handlar både om att rekrytera nya talanger och att utveckla befintlig personal. Vi diskuterar hur vi kan använda alternativ kompetens och samarbeten för att få igång arbeten snabbare. Dessutom ser vi på hur digitalisering kan snabba upp byggprocessen och öka kapaciteten och tillförlitligheten i systemet.

Medverkande

Maria Signal Martebo, vd Alstom Transport Sverige
Gunilla Svantorp, Trafikutskottet (S)
Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen
Caroline Åstrand, vd MTR 
Henrik Dider, HR-direktör Trafikverket


Avrundning

Vi sammanfattar dagens tema och områden och ger samtidigt en inspirerande utblick mot 2050. Ett brandtal som knyter ihop dagens diskussioner och motiverar oss att fortsätta arbetet och som använder färdplanen som kompass för hur Sverige växer med järnvägen.

Medverkande

Kristoffer Tamsons, ordförande JBS

Arrangörer
Train & Rail tillsammans med Swedtrain, Tågföretagen, Järnvägsbranschens Samverkansforum & Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer

train & rail        swedtrain-200
     
tagforetaget    JBA    jarn

 

Plats
Donnergatan 6, Visby